Будівництво доріг — світові новинки і тенденції

Розвиток транспортної інфраструктури – одна з найважливіших завдань сучасної України. А як йдуть справи з дорожнім будівництвом у світі? Сміливі, незвичайні проекти доріг майбутнього втілюються в багатьох країнах вже сьогодні.
В грудні 2014 року незалежна міжнародна інженерно-дизайнерська компанія ARUP опублікувала доповідь-прогноз під назвою «Майбутнє швидкісних шосе». У найближчі десятиліття, йдеться в доповіді, кількість машин на дорогах світу щорічно збільшуватиметься на 3%. І більшість з цих авто помчать по міських дорогах, оскільки до 2050 року 75% населення Землі буде жити в містах.
Дорогам в їх нинішньому стані не впоратися із зростаючими потоками транспорту. Необхідні якісні зміни. І вони не змушують себе чекати.
Хай буде світло!
Згідно з прогнозом ARUP, в найближчі 30-35 років нас чекають майже немислимі для сучасної людини інновації. Наприклад, бетон, використовуватиме спеціальну бактерію для «самолікування» тріщин. А як, щодо дорожнього покриття у вигляді гігантських сонячних батарей, здатних бездротовим шляхом заряджати автомобілі під час їх руху, або застосування світлодіодних нагрівальних елементів для боротьби із заледенінням доріг? Незважаючи на всю фантастичність цих і подібних задумів, деякі з них починають втілюватися вже сьогодні.
Наприклад, розробники з Нідерландів у рамках проекту «Розумне шосе» пропонують розмітку доріг, яка буде світитися в темряві. Різнокольорові лінії, нанесені винайденою голландцями фотолюмінесцентною фарбою, з настанням вечора самі починають світитися. Крім того, до складу фарби входить компонент, що реагує на зміну температури. Якщо вона опускається нижче нуля (а отже, дорога стає слизькою), на ній з’являються символи у вигляді білих сніжинок, які застерігають водіїв. В якості пілотного проекту така розмітка вже зроблена на одному з шосе на півдні країни, неподалік від кордону з Бельгією. Нещодавно до розробників звернувся міністр інфраструктури Нідерландів (в уряді цієї невеликої країни є і така посада!) з проханням влаштувати світящуся розмітку ще для одного шосе.
Аналогічну ідею використовували для свого проекту британські фахівці. В минулому році вони запропонували дорожнє покриття, яке світиться, вдень акумулює енергію, а вночі — її віддає. За описом авторів винаходу, чим темніша ніч, тим яскравіше світиться дорожнє покриття, а з світанком воно, навпаки, тьмяніє. Розроблене англійцями покриття може бути використане на будь-яких твердих поверхнях, включаючи: бетон, асфальт і навіть дерево. Воно надзвичайно зручне у влаштуванні: на покриття новинкою 150 квадратних метрів площі йде всього півгодини. Поки інноваційну розробку можна побачити лише на одному шосе в університетському містечку Кембриджі, але з авторами проекту вже ведуться переговори про аналогічну обробку інших доріг туманного Альбіону.
Застосування багатих можливостей сонячної енергії лежить і в основі ряду інфраструктурних проектів останнього часу, запропонованих інженерами європейських країн. Крім економії коштів, зручності використання та підвищення рівня безпеки, такі розробки мають на меті максимально знизити шкідливі викиди в атмосферу. Сонячні батареї вже встановлені вздовж деяких швидкісних шосе в Німеччині, Швейцарії, Нідерландах, Австрії та Франції.
Департамент транспорту штату Орегон, у партнерстві з відділенням компанії General Electric, ще кілька років тому здійснив в місті Портленді перший в США проект з використанням фотоелектричного ефекту для освітлення шосе. А група розробників проекту «Сонячні дороги» з штату Айдахо зуміла зібрати понад $2 млн, щоб почати випуск сонячних панелей, по яким можна не тільки ходити, а й їздити на автомобілях. Такими панелями легко встелити будь-яке шосе і довколишні парковки, на яких, до речі, за допомогою фотоелектричних елементів можна буде заряджати електромобілі.
Зрозуміло, вже є чимало скептиків, які зустрічають подібні проекти з недовірою: як це — їздити на машинах по крихким сонячним панелям? Але автори проекту відповідають їм так: панелі були протестовані незалежною комісією, і виявилося, що вони здатні витримати вагу до 115 тонн, тобто їм не страшні навантаження навіть найважчих автофур.
Тепер мороз дорогам не страшний
Голландський виробник лакофарбових матеріалів AkzoNobel нещодавно запропонував склад Ecosel Asphalt Protection — для обробки поверхні доріг в зимовий час з метою запобігання їх зледенінню. Ecosel значно уповільнює швидкість замерзання води на пористій асфальтовій поверхні. Склад не допускає повторюваного процесу заморожування-розморожування, який сприяє руйнуванню дорожнього покриття.
За розрахунками дослідників компанії, замерзаючи в асфальті, вода розширюється до 9% свого об’єму. Використання нового складу на 50% скорочує шкоду дорогам від морозу. До того ж Ecosel, природно, сприяє зменшенню заторів, скорочує час і витрати на чищення доріг і підвищує їх безпеку. Крім місцевих дорожніх служб новим складом вже зацікавилися в Данії, Швеції та Австрії.
Дві британські компанії Carbon Trust і Lafarge Tarmac провели успішне тестування свого недавнього винаходу — енергозберігаючого дорожнього покриття, яке протягом найближчих 10 років, після завершення трирічного випробувального терміну, дасть економію в дорожньому будівництві понад $70 млн. Новий проект заснований на використанні при будівництві доріг низькотемпературного асфальту. Він знизить витрату енергії приблизно на 40%, тим самим скоротить шкідливі викиди в атмосферу — такий ефект можна порівняти із зменшенням викидів, які виробляють близько 345 тисяч автомобілів. Зараз головне завдання — широко впровадити нову технологію, яку вже підтримали Департамент енергетики і кліматичних змін, а також Департамент інновацій бізнесу.
Без державної підтримки не обійтися
Зрозуміло, нові проекти в дорожньому будівництві і їх впровадження вимагають цілеспрямованої державної політики, що передбачає виділення значних коштів на розвиток транспортної інфраструктури. У тій же Великобританії в листопаді 2014 року був оприлюднений урядовий план «Стратегія інвестицій у розвиток доріг», за яким на дорожнє будівництво буде виділено 15 млрд. фунтів стерлінгів (близько $23,2 млрд). А міністр транспорту Патрік Маклафлін заявив: «Дороги — це ключ до процвітання країни».
Не відстають від англійців й інші країни. Так, напередодні Нового року уряд Індії оголосив про намір побудувати підземну кільцеву дорогу між містами Мумбаї і Сурат. Одна з секцій дороги буде з’єднана з портом Мумбаї на східному узбережжі. Вартість грандіозного проекту складе $14,2 млрд.
У найближчі 10 років уряд Нової Зеландії має намір інвестувати в наземну транспортну систему країни близько $30 млрд. В першу чергу кошти будуть виділені на розвиток регіональної дорожньої мережі в цілях поліпшення роботи громадського транспорту та підвищення безпеки доріг.
Уряд Нігерії виділив на дорожнє будівництво $183 млн. зокрема, на ці гроші будуть реконструйовані 17 вже існуючих доріг і побудовано ряд нових. Найближчим часом уряд Нігерії має намір звернутися до Китаю з проханням про велику позику для розвитку дорожньої інфраструктури країни.
В самій Піднебесній в кінці 2016 року анонсовано прискорене будівництво єдиної мережі автомобільних і залізних доріг, що проходить через всю країну. Для втілення проекту в життя китайський уряд має намір виділити $16,3 млрд. Ця мережа стане частиною оголошеного раніше проекту створення «Економічного пояса Шовкового шляху», що передбачає, зокрема, розвиток у найближчі роки єдиної транспортної інфраструктури більш ніж 20 азіатських країн.